9 aug ’18 Bispen - Elstad - Reisverslag uit Ringebu, Noorwegen van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 9 aug ’18 Bispen - Elstad - Reisverslag uit Ringebu, Noorwegen van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

9 aug ’18 Bispen - Elstad

Blijf op de hoogte en volg Suze

10 Augustus 2018 | Noorwegen, Ringebu

www.elstadcamping.no
De zon maakt ons wakker: kom snel naar buiten! Het wordt weer een prachtige dag.
We schieten de 15 weer op en rijden naar Lom. Vol Nederlandse kentekens en snel weer verder. Je kunt goed zien wat er in alle folders staat, daar zijn ook de Nederlanders. We buigen af naar de 51: Valdresflye geeft het bruine bord aan. We nemen afscheid van de mooie groene rivier en schieten de bossen in. Hallo elanden laat jullie weer eens zien! Helaas, ook geen rendieren maar wel veel rendiermos. Huizen met gras op het dak en gehuchtjes met allemaal een huisje waar op het dak een klok staat. Handig als tam tam of voor als het eten klaar is. Op de koffie bij Lemonsjø fjellstue. Een prachtig gebied waar het in de winter geweldig skiën en langlaufen zal zijn. Aan het meer staat één van de kunstwerken van de Skulptur stopp route (10 in totaal). Het geeft de mogelijkheid om jezelf op te nemen, te reflecteren in het landschap. Eigenlijk heel eenvoudig en toch zo mooi bedacht. Loop er omheen en je ziet het gebeuren. Bij Randswerk slaan we linksaf de 257 op. We moeten ook een beetje richting houden en niet te ver afdwalen van de route. Verderop in de rivier treffen we een aantal rafters van het Skoa kajakk camp. Geweldig wat een geweld daar op het water. Langzaam aan komen we in Vinstra. We willen nog niet de E6 op en blijven aan deze kant van het water rijden (256). Dan komen we waar we wezen moeten: de Moose area! Jaren geleden zaten we in een hytter in Gåla. Vandaaruit zijn we met een busje onder de bevlogen leiding van Jan de Moose area, zoals hij dat noemde, in gereden. Tja, het moet hier in de buurt geweest zijn maar waar. We rijden bij Harpefos omhoog en omhoog, zeg maar gerust de Golgerpaß op. Insiders zegt dit genoeg over de toestand van de weg. We komen zelfs uit bij een ouderwetse bomvegen. De Østklølenseterveg. Briefje invullen, 100 kronen erin en in de brievenbus duwen. Bonnetje onder de voorruit en je kunt weer verder. Alleen koeien, geiten en schapen maar geen enkele eland die zich laat zien. Toch verkeerd? We weten het niet meer. In de verte beneden ons ligt het prachtige 6/8 hoekige kerkje van Sør Frøn. Mooi richtpunt om weer op de weg te komen. We rijden naar Ringebu en zetten de bus op camping Elstad. Mooi geweest voor vandaag. Heerlijk op een vlonder aan de groene rivier genieten we met een glaasje wijn van de mooie rode zonsondergang.

de verbinding is nogal traag vanuit de keuken dus de volgende keer komen de foto's erbij