22 juli ’19 maandag Valamon camping Karvio 146 km - Reisverslag uit Heinävesi, Finland van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 22 juli ’19 maandag Valamon camping Karvio 146 km - Reisverslag uit Heinävesi, Finland van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

22 juli ’19 maandag Valamon camping Karvio 146 km

Blijf op de hoogte en volg Suze

26 Juli 2019 | Finland, Heinävesi

Het is inmiddels de 26e maar nu hebben we wifi!

We drijven om 8 uur de camper uit! Niet normaal die zon….. ook wel weer heerlijk natuurlijk.
We zoeken een plek in de schaduw van de bus waar het heerlijk is. De camping is keurig en eigenlijk goed bezet. Nog steeds geen enkele Nederlander gezien! Finland is kennelijk niet in trek of nog veel te onbekend als vakantie land. Laat daar maar snel verandering in komen want de Finnen zijn uitermate vriendelijk! Vandaag staan de Valamon kloosters op het programma. We hadden begrepen dat het in Heinävesi was. Niet dus want de gemeente Heinävesi is groot. We moeten zo’n 40 km verderop in Valamon zijn. Goed aangegeven met bruine borden. Je kunt het niet missen want de weg loopt dood. Maar eerst terug naar vanochtend. We hebben jullie ondanks de slechte verbinding eerst op de hoogte gehouden. Let op de foto’s staan een beetje in rommelige volgorde, maar logisch nadenken helpt. Het ging niet anders. We vertrekken en na een uurtje rijden over de 471 bij Enonkoski was dit weekend een zandsculpturen wedstijd. We zien aan de borden die erbij staan dat er ook een Nederlandse deelname was: de 2e prijs. Van ons had het de winnaar mogen zijn! Er is ook een klein maar fijn museumpje tegenover waar je ook een kop koffie kunt krijgen (kopen), alles handmade uit het dorp. We rijden weer verder. Genoeg waarschuwingsborden en lange vrij stille wegen maar geen Eland laat zich zien aan ons. De weg wordt kort onderbroken door een veerpond. Geen idee of dit openbare weg is maar je rijd erop, laat je naar de overkant brengen en je rijd weer af. Niemand komt afrekenen dus helemaal gratis! Aangekomen bij het klooster blijkt dat je geen entree hoeft te betalen en alles vrij te bekijken is. Mooie Russisch orthodoxe Iconen gered uit het originele klooster in Rusland tijden de Fins-Russiche oorlog begin vorige eeuw. Het is een mooi rustig vriendelijk onderhouden complex. De busladingen toeristen die er zouden moeten zijn hebben wij niet gezien. De lucht betrekt en de eerste klap onweer is in de verte hoorbaar als we om 16.45 terug lopen naar de bus. Een tiental kilometers terug hebben we een camping gezien dus tijd om daar te overnachten. 30,- euro en een gezellig terras. Weer geen internet

• 26 Juli 2019 - 14:38

John: