9 augustus ’19 vrijdag Idre 132 km - Reisverslag uit Idre, Zweden van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 9 augustus ’19 vrijdag Idre 132 km - Reisverslag uit Idre, Zweden van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

9 augustus ’19 vrijdag Idre 132 km

Blijf op de hoogte en volg Suze

11 Augustus 2019 | Zweden, Idre

Op aanraden van de camping beheerster maken we een uitstapje vanuit Idre. Het rendieren en Het elanden gebied bij uitstek. We krijgen een leenkaart mee en slaan linksaf als we de camping verlaten. Meteen, binnen 5 minuten de eerste eland…… van hout, ha, ha. We rijden verder richting Grövelsjön. Een prachtig wandelgebied vlak voor de Noorse grens. Even daarvoor in Renbiten is een alleraardigst klein Sami winkeltje. Souvenirs maar ook achterin in de zaak wordt bv rendiervlees en andere lekkernijen uit de omgeving verkocht. Leuk. Er naast is een houten kerk met losstaande klok. Helemaal in de stijl en de geur van de Noorse kerken. Na een leuke wandeling over plankiers en wiebelende hangbruggen in Grövelsjön is het tijd voor een bakkie koffie. We raken in gesprek met een dochter en vader uit Noorwegen die logeerden in hun cabin zo’n 7 km hier vandaan. De man vertelde vol overgave van zijn vis ervaring! Niet dat hij zulke grote vissen ving maar dat hij bij het inhalen van z’n hengel stokstijf was blijven staan: aan de overkant stond plots een beer! Ja een echte beer. Hier niet ver vandaan. Gelukkig had de beer ook een zalmforel te pakken en verdween hij weer in de bossen….. het verhaal kwam echt betrouwbaar over en er zijn hier beren in dit gebied! Wij hebben er geen gezien net als dat we geen eland hebben gezien. Rendieren zijn hier goed vertegenwoordigt, we hebben er zeker 10 gezien. Helaas geen kudde maar losse dieren, al of niet met jong. Ook prachtig! We eten een heerlijke sandwich bij Storsätra Fjällhotel. Zeker aan te bevelen! We rijden op onverharde wegen en trillen hier en daar de bus uit maar je moet er wat voor over hebben. Het is een prachtige route ook over Noorsgebied als we bij Flötningen weer Zweden in rijden. Wat een prachtige dag was het vandaag.