11 augustus ’19 zondag Årjäng Camp Grinsby 370 km - Reisverslag uit Årjäng, Zweden van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 11 augustus ’19 zondag Årjäng Camp Grinsby 370 km - Reisverslag uit Årjäng, Zweden van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

11 augustus ’19 zondag Årjäng Camp Grinsby 370 km

Blijf op de hoogte en volg Suze

12 Augustus 2019 | Zweden, Årjäng

Zo hé. Dat valt niet tegen, er is blauw aan de lucht! Het is best een grote camping waar we staan en er staan heel wat deelnemers van de wielercross in Mora gisteren. Blijkbaar deelnemers vanuit heel Zweden die al vroeg weer naar huis vertrekken. Best leuk om te zien. Één stoet campers, caravans en auto’s met mountainbike’s al of niet op het dak. Wij nemen ons de tijd met een lekker ontbijt voor de camper. In de verte zien we de bui al over het meer trekken. Als we vertrekken begint de regen en het houd gedurende de dag maar telkens heel even op. Onderweg komen we door kleine gehuchten die door hun rode houten huizen allemaal op elkaar lijken. Bovendien staat er overal een meiboom. Hoe heet dat in Zweden? In de weilanden zien we een paar kleine reeën en ook heel wat kraanvogels. Wat zijn ze prachtig! We rijden de 70 en de 50 als het in Kopparberg even droog is. Tijd voor een broodje en als we dan toch tegenover de kerk staan: tijd om de benen te strekken en via het kerkhof eens een kijkje binnen te nemen. Verrassend mooi! Kijk zelf maar. Wel blijft het voor ons een groot mysterie wat de betekenis van de muizen in de kroonluchter is…… verder maar weer. We rijden voorbij Karlstad richting Oslo…. Zullen we? Nee geen tijd voor dit jaar. Komt wel weer. Langs de E18 ligt bij Årjäng Camp Grinsby. Mooi gelegen aan het meer. We nemen een label bij de (gesloten) receptie en vullen het nummer in op een formulier. Later op de avond komt er iemand om af te rekenen. Mooi 370 km gereden vandaag. Morgen naar het wereld beroemde autokerkhof in Båtsnäs en langzaam afzakken naar Göteborg.

• 13 Augustus 2019 - 13:50

John En Therese:

Hallo Heli en Suze,

De Meiboom in Zweden:
    In Zweden en het Zweeds sprekende gedeelte van Finland wordt de midsommarstång of majstång gebruikt tijdens het Midzomerfeest (Jonsok). Små grodorna wordt gedanst en gezongen.

groetjes Therese en John