05 08 2017 zaterdag www.krokomscamping.se - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 05 08 2017 zaterdag www.krokomscamping.se - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

05 08 2017 zaterdag www.krokomscamping.se

Blijf op de hoogte en volg Suze

05 Augustus 2017 | Zweden, Östersund

De weerberichten zitten er gelukkig weer helemaal naast! De zon doet z’n best en de wind is gaan liggen en last but zeker not least, het is gewoon droog!
We pikken de draad weer op en gaan weer op weg op de E14 naar de Zweedse grens. Gelukkig geen campings gezien. De grens ben je gepasseerd voor je het weet. Te merken aan de huizen, de weg en de markering: andere kleuren van de borden. Net aan de Zweedse kant is het bij de CooP een drukte van jewelste is er dan zo’n groot prijs verschil? Of is het net als bij ons: Duitsers machen Einkaufen… en wij omgekeerd ook. Als we een uurtje over de grens zijn passeren we een krakelingenbord (bezienswaardigheden) met de aanwijzing Karoliner monumentet. Maar eens even kijken. Midden in het land staat een piramide zuil/monument wat herinnert aan vreselijke gebeurtenissen begin 1700. Veldslagen en manschappen die door bevriezing om het leven zijn gekomen. Beklimming herinnert aan de treden van de Chinese muur een paar jaar geleden: geen enkele trede is even hoog! Mooie omschrijving op het bord om eventueel thuis er nog eens op na te lezen. (mocht je dat dan willen) Leuk is in Åre de chocolade fabriek. Niet heel veel maakkunst te bewonderen maar wel een winkeltje met 1000 en 1 smaken! Wat een verleiding….. kom we gaan weer verder. overigens is het hier ’s winters vast veel drukker dan nu. De ene na de andere skilift en ski-resort komt voorbij. Allemaal gesloten. Onderweg komen we langs een alleraardigst kerkje in Martimar alles gelegen aan de E 14. Naast de kerk nog een paar schuren en gebouwen. In 1 daarvan bevind zich een klein, kneuterig maar geweldig skolmuseum. Met een vrouwtje dat heel gepassioneerd in het Zweeds en een kleinbeetje engels geweldig verteld over haar levenswerk. Mooi dat zoiets bestaat. Je moet er gewoon gaan kijken. Niet alleen een schooltje maar ook een verzameling voorwerpen vanaf de jaren 50 die we bijna allemaal herkennen……….. tja hoe oud zijn we ook alweer. Tijd om eens een beetje op te schieten anders komen we nergens. De spoorwegovergang is hier ook wel een plaatje waard. Gewoon grappig. We komen tot camping Krokomvigens zo’n 15 km voor Ostersund. Heerlijk zonnetje met eigen terras aan het water!

• 07 Augustus 2017 - 01:50

Ton Vergouwe:

Ik mis het kassie van de dag. Hadden jullie deze overnachting geen aansluiting?
    Verder hele leuke verhalen en mooie foto's.
    Groeten, ton.

• 07 Augustus 2017 - 10:45

Suze Ploeg:

He Ton. Zeg leuk dat je dit denkt maar je moet natuurlijk wel alle foto's kijken... even verder kijken dus en er volgen er nog een heel stel. Met als laatste.....
    Groetjes heliensuus