20 juli ’19 zaterdag Helsinki - Reisverslag uit Lappeenranta, Finland van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 20 juli ’19 zaterdag Helsinki - Reisverslag uit Lappeenranta, Finland van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

20 juli ’19 zaterdag Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Suze

20 Juli 2019 | Finland, Lappeenranta

Even wennen aan de tijd. Het is hier een uur later dus van ochtend wel handig. Douchen, je rommel weer in de rugzak en klaar is … Heli en Suus. De Finnstar meert keurig rond 9 uur aan in een buitenwijk van Helsinki. De zon schijnt en in een rap tempo staan we buiten. We rijden iets terug naar Helsinki. Een prachtige stad, wel vol met toeristen maar toch rustig. Een beetje te vergelijken met Bergen in Noorwegen. Na een uurtje houden we het voor gezien en rijden we de kustweg 170 richting Porvoo ook wel Borgå genoemd op de borden langs de weg. Overigens staat alles dubbel aangegeven omdat Finland ook officieel 2-talig is. het Zweeds wordt hier ook als 2e voertaal gebruikt. Oké iets makkelijker maar er is helaas nergens een touw aan vast te knopen. Provoo dus; een heel leuk stadje dat zeker de moeite loont om even doorheen te wandelen. Leuke winkeltjes en oude huizen. Iedereen blij. De rode bootshuizen en de terrasjes zijn favoriet. Overigens lopen de kinderkopjes niet heel handig: er ligt er geen één gelijk. Overal betaald parkeren maar er gaan muntjes van 20 en 50 cent in…. We hadden maar een uur. Hier hadden we graag nog even wat langer rond gekeken. We rijden weer verder en besluiten de 7 op te schieten, ja om op te schieten! Voor je het weet zijn we in Lappeenranta en rijden we langs het Saimaa-kanaal. Er zit net een flink Russisch binnen schip, geladen met berkenboomstammen bijna klem in de sluis. Het is de enige belevenis bij de sluizen. Vyborg en daarna St. Petersburg zijn8; hier net over de Russische grens maar zonder visum hoef je het niet te proberen. Doen we ook niet. Het wordt tijd om een camping te zoeken. Onze eerste in Finland. Het wordt Huhtiniemi. Een soort van Coldenhove camping onder de bomen. Er is in de buurt een rock festival, het duurt vast wel even eer we aan slapen toe zijn…

• 21 Juli 2019 - 08:32

Ien:

Wow wat leuk, we mogen weer mee op vakantie

• 21 Juli 2019 - 14:20

John En Therese:

Mooie binnenkomer.....Welkom in Finland!

• 22 Juli 2019 - 12:50

Helma:

Wow wat leuk jullie weer te volgen