18 en 19 juli 2019 - Reisverslag uit Travemünde, Duitsland van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 18 en 19 juli 2019 - Reisverslag uit Travemünde, Duitsland van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

18 en 19 juli 2019

Blijf op de hoogte en volg Suze

20 Juli 2019 | Duitsland, Travemünde

18 juli ’19 donderdag Venlo – Travemünde 526 km
JAAAAA! We hebben er lang naar uitgekeken maar nu is het dan zover. We gaan dit jaar naar Finland.
Dat betekende boeken kopen en lezen, wegenkaart bestuderen en je tong breken over de taal. We kunnen er niets van maken maar we denken dat zoals in de andere Scandinavische landen we met Engels én handen en voeten werk een heel eind zullen komen. We hebben er zin in.
Nieuw voor ons is ook de vertrektijd. We kunnen op ons gemak tegen de middag vertrekken want we hoeven pas om 23.00 uur in Travemünde in te schepen.
De Duitse Autobahn is vandaag druk maar het verkeer blijft rijden. Via de 40, 43, 3 en 2 rijden we naar Hannover. Daar volgt de 7 richting Hamburg. Voor het eerst sinds jaren niet door de Elbe tunnel maar laten we de stad links liggen. We buigen af naar Lübeck-Travemünde. Voor we het weten staan we aan de Skandinavienkai. Een paar kilometers terug hebben we een ouderwets gezellig terras gezien. Hotel-Restaurant Grüner Jäger serveert een heerlijke Wiener mit Pommes! De uren kruipen voorbij en als het half 10 is besluiten we maar naar de terminal van Finnlines te rijden. We zijn niet de eerste en altijd spannend, ze wisten dat we kwamen, de tickets lagen al klaar. Nr 7022, dek 7?
De ene na de andere camper en terreinwagen arriveert. Er zijn heel, heel veel vrachtwagens. De Finnstar wordt leeg gereden! Overal om je heen is er een wir war aan kleine trucks met oranje zwaailichten die de containers verplaatsen. Gelukkig is onze bus hoog, maar om ons heen kijkend zijn we net klein duimpje, met opgeheven duim rijden we om half 1 in de buik van de Finnstar…. Met een beetje passen en meten staan we geparkeerd. Wij wisten het niet maar bij het boeken van de overtocht kun je er ook voor kiezen om de komende 30 uur (want zolang is het varen naar Helsinki) aan de stroom gekoppeld te worden. Was een optie geweest maar zo groot is onze koelkast met inhoud nou ook weer niet. De lift is snel gevonden en de receptie is op de 7e verdieping. Hier is ook onze hut. Niet slecht! Ruim met zitbank, 4 bedden en tv. Onnodige kasten en lades en nog meer berg ruimte. Hoeveel heb je nodig voor 2 nachten…. Het is al 2 uur geweest als we eindelijk aan een biertje zitten. Gezellig onder het motto: klein maar fijn. Om 3 uur liggen we moe in onze kooi. Scheepstijd een uurtje later. Trossen los en op naar Helsinki!

19 juli ’19 vrijdag Finnlines heel de dag aan boord
Wakker worden duurt even vanmorgen. Als we naar buiten kijken zien we het vaste land van Zweden aan ons voorbij trekken. De zee is rustig en de polsbanden voldoen, een pilletje is niet nodig. Het is maar een kleine boot. Er kunnen maximaal 540 passagiers mee. Dit is wel even wat anders als die reuzen van de Stena line. Een heerlijke warme douche frist je lekker op. We lopen naar het buffet en nemen een croissantje, een lekkere bak koffie en een enorme zalmbom. Wauw, daar beleggen ze bij ons wel 3 broodjes zalm mee! Buiten schijnt de zon, iedereen is relaxed. We banjeren even door de winkel. Voor je het weet ben je er weer uit maar ze hebben het al. Langs de wanden zijn banken en tafeltjes, niet dat ze makkelijk zitten maar je kunt er rustig je verhaal schrijven….. De ramen zijn enorm en bovenal: schoon. Wat een uitzicht! We vermaken ons wel vandaag. Af en toe een broodje, een kop koffie, het diner buffet is redelijk druk maar voor 39,- is het een paar uur all you can eat en drink…..Sex on the beach tot besluit en we zeggen weltrusten. Trouwens niet voor dat we van de ondergaande zon hebben genoten.

• 21 Juli 2019 - 14:05

John En Therese:

Fijne vakantie samen.... we gaan het hier weer volgen!