31 juli ’19 woensdag Furøy 206 km - Reisverslag uit Halsa, Noorwegen van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu 31 juli ’19 woensdag Furøy 206 km - Reisverslag uit Halsa, Noorwegen van Suze Ploeg - WaarBenJij.nu

31 juli ’19 woensdag Furøy 206 km

Blijf op de hoogte en volg Suze

04 Augustus 2019 | Noorwegen, Halsa

We worden nog steeds verwent: de zon schijnt volop en het beloofd weer een prachtige dag te worden. Straumen ligt op een steenworp afstand van Fauske. En als je dan de 80 op gaat richting Bodø kan het zomaar een eerste stop/foto moment opleveren. We lopen een tunneltje door en zijn aan een prachtig strand beland. Vol met zandwormhoopjes. Mooi woord voor de scrable. De echte saltstraumen bij Bodø kunnen we overstaan die waren uren geleden al op hun sterkst. We gaan de Kystriksveien nr 17 nemen naar het zuiden. Deze loopt officieel van Bodø naar Steinkjer en is zo’n kleine 700 km. Asfalt afgewisseld met 7 veerboot overtochten. + of – een aantal als je natuurlijk van de route afwijkt….. + zoals wij zouden kunnen rijden. Als we nog maar net op de 17 zijn zien we prachtig uitgeslepen stenen onder water. FF stoppen maar. Er zullen vandaag nog vele stopplaatsen volgen. Bv om lekker de stoeltjes neer te zetten aan een klein haventje. Weet echt niet hoe het hier heette maar het was prachtig. We gaan weer verder en passeren een monument ter nagedachtenis aan de omgekomen soldaten in een onderzeeër. Wat de laatste jaren in Noorwegen ook in opkomst is zijn de futuristische Ureddplassen. Zoals hier aan de Helgelandskysten. De dag vliegt voorbij en voor we het weten staan we oog in oog met de ijskappen en de uitlopers van de Svartisen gletsjers. Jaren geleden waren we hier ook eens. Als we daar aan terug denken lijkt hij heel heel erg te zijn gekrompen. In het info centrum blijkt dat ook wel uit de foto’s. laten we toch wat zuiniger met onze aardbol omgaan! Tja en dan stappen we toch weer in de bus om verder te rijden. We doen ons best en alle beetjes helpen. Furøy camping is ons einddoel voor vandaag.

• 05 Augustus 2019 - 03:48

Marianverduin@gmail.com:

Wat een mooie foto’s van een schitterend land zeg suze.
    En vast geen spijt dat jullie overgestoken zijn naar jullie geliefde Noorwegen